Belgin ile tiyatro sahneleri - Belgin Elçioğlu

Ana sayfa Annelik Bayan Bilen El Sanatları Foto Galeriler Haberler
Kadınlar klübü Eğlence Örgüler Ressamlar Seramik Yazılar Yemekler

 

grafiksaati online kültür sanat dergisi grafiksaati.org grafiksaati reklam ajansı

‘Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı’ ve Dünya savaşının ardından diktatörleşen bir rejim üzerine epik bir tiyatro oyunu | Tiyatro yazıları 5

‘Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı’ ve Dünya savaşının ardından diktatörleşen bir rejim üzerine epik bir tiyatro oyunu | Tiyatro oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu

Belgin Elçioğlu, Grafik Saati Belgin ile dünyadan magazin, Tiyatro yazılarım Diğer yazılarımdan 20 Aralık 2014
İlk yayın:
MyBilet e-Dergi, Sayı: 19, Tiyatro
- 13 Aralık 2013

Bertolt Brecht’in savaş döneminde yazdığı ‘Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı’ isimli antifaşist oyun Hitler’in iktidara yürüyüşüyle Chicago’lu gangster Al Capone’un öyküsünü örtüştürüyor. Tiyatroadam’ın yorumuyla izlenebilir.

Tiyatro yazıları: Belgin Elçioğlu

Belgin Elçioğlu

Yazan: Belgin Elçioğlu

2014 yılı 18. Afife Tiyatro Ödülleri: Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı Tiyatro Adam için 3 ödül
Yılın En Başarılı Prodüksiyonu: Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı – Tiyatro Adam
Yılın En Başarılı Yönetmeni: Ümit Aydoğdu – Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı – Tiyatro Adam
Yılın En Başarılı Sahne Müziği: Oktay Köseoğlu – Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı – Tiyatro Adam
 

Oyun ve sahne bilgileri

Sahne: TitatroAdam
Yazan:
Bertolt Brecht
Çeviren: Yücel Erten
Yöneten: Ümit Aydoğdu
Süpervizör: Serdar Akar
Müzik Direktörü: Oktay Köseoğlu
Dekor Ve Kostüm Tasarım: Barış Dinçel
Işık Tasarım: Yüksel Aymaz
Afiş\Görsel Tasarım: Elif Ergür
Sahne Amiri: Uğur Aksu
Reji Asistanları: Pelin Abay, Serkan Ilgaz
Işık Kumanda: Baransel Gürsoy
Dekor Ve Kostüm Asistanları:
Öykü Akarca, Merve Durak
Dekor Uygulama: Halil Taze
Oynayanlar: Aşkın Şenol, Ayça Koyunoğlu, Berk Yaygın, Çetin Kaya, Deniz Özmen, Fatih Koyunoğlu, Gökhan Azlağ, Neslihan Arslan

Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı Oyun bilgileri tiyatro oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu
Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı tiyatro oyunu oyunun eleştirisi ve yorumları Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu
Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı tiyatro oyununun yorumu oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu
Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı tiyatro oyun eleştirisi yorumlar Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu
Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı hakkında yorumlar tiyatro oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu
Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı tiyatro oyun tavsiyeleri önerileri ve eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu
Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı nerede oynanıyor tiyatro oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu

 

 
Blogum
 
Facebook sayfam
 
Google Plus sayfam

belgininvictus1968[at]gmail.com

 
Belgin ile tiyatro sahnelerinden - Belgin Elçioğlu
DMCA.com

Birinci Dünya Savaşı sonrası 1929-32 yılları arasında yaşanan ekonomik bunalım döneminde, halk sefaletin pençesinde, sermaye sahipleri ise iflasın eşiğindedir. Arturo Ui ise Chicago’da yalnızca gangsterlik yapmaktan mutsuzdur ve zirveye yükselmek istemektedir.

Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı tiyatro oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu

Bunun en iyi yolunun insanlardaki yozlaşmayı kullanmak olduğunu görür. Yolunu daha önce dürüstlüğüyle tanınan Belediye Başkanıyla ve güç kazanmaya çalışan ‘karnabahar tröstü’ ile ‘kesiştirir’. Bu süreç sırasında yolsuzlukla suçlanan Belediye Başkanı, Arturo Ui’nin eline düşecektir.

Yılın En Başarılı Prodüksiyonu: Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı – Tiyatro Adam Eleştiri: Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu

Bu arada Arturo, tiyatronun, operanın, oyuncuların toplum üzerindeki etkisini keşfedince, bir hoca bulur ve onlar gibi konuşmayı, yürümeyi öğrenir.

Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı Yazan: Bertolt Brecht tiyatro oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu

Oyunun esas noktası, Arturo Ui’nin ‘zirveye’ tıpkı Almanya’da Adolf Hitler’in yaptığı gibi ulaşmasıdır. Hitler’in, sanatçı olamayacağını anlayınca politikacı olmaya yöneldiği söylenir. Kendisine konuşmayı, yürümeyi, hareketlerini kontrol etmeyi öğretsin diye yaşlı bir hoca bulmuştur. Brecht’in bu temayı alarak ‘Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı’na taşıdığı aşikar.

36 karakteri, sekiz oyuncu canlandırıyor. 20’nci yüzyıla damgasını vurmuş, epik tiyatronun kurucusu Alman şair ve oyun yazarı Bertolt Brecht, İtalyan asıllı Chicago’lu ünlü mafya lideri Al Capone’nin yükseliş öyküsü ile Hitler’in iktidara yürüyüşünün öyküsünü Arturo Ui karakterinde harmanlıyor.

Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı Yönetmen: Ümit Aydoğdu  tiyatro oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu

1941’de yazdığı bu oyun 1958’e kadar sahnelenmemiş. Daha önce Al Pacino, Peter Falk, bizde ise Genco Erkal, Zafer Ergin gibi çok önemli aktörlerin de canlandırdığı Arturo Ui, burada biraz farklı.

Yılın En Başarılı Sahne Müziği: Oktay Köseoğlu – Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı – Tiyatro Adam tiyatro oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu

Kadronun (iki kadın oyuncu dahil) tamamı sırayla Arturo Ui oluyor. Çizgili kruvaze bir ‘mafya ceketi’, yakada kırmızı bir çiçek, tamam: Acımasız, ama zaman zaman da komik olan Arturo Ui karakteri karşımızda beliriveriyor.

Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı Oynayanlar: Aşkın Şenol, Ayça Koyunoğlu, Berk Yaygın, Çetin Kaya, Deniz Özmen, Fatih Koyunoğlu, Gökhan Azlağ, Neslihan Arslan tiyatro oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu

Diğer karakterler için de aynı durum geçerli. 36 karakter, sekiz oyuncu tarafından canlandırılıyor. Yani oyunun bir hayli ilginç ve sürprizli bir yorumu. Tabii ki kostümler de buna uygun şekilde tasarlanmış.
Belgin Elçioğlu ile dünyadan magazin
‘Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı’, daha önceki yıllarda Devlet Tiyatroları’nda sahnelendiğinde yönetmenliği de üstlenmiş olan Yücel Erten’in çevirisiyle, bu kez Ümit Aydoğdu’nun yönetimiyle yorumlanıyor.
GrafikSaati tiyatro yazıları Belgin Elçioğlu
Şarkılar akapella yani yalnızca insan sesi kullanılarak söyleniyor. Konuşmalardan şarkılara geçilirken giriş sesi genellikle, genç oyunculardan Gökhan Azlağ tarafından veriliyor.

Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı tiyatro adam oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu

Bu koşullarda, bir taraftan aralarda kıyafet değiştirmek için koşturup, oyunun hızlı temposuna ayak uydururken bir taraftan şarkıya doğru sesle girmek, detone olmamayı başarmak ve büyük oranda çok sesli söylemek bir hayli zor.

Arturo Ui’nin Önlenebilir Tırmanışı tiyatrotiyatroadam oyun eleştirisi Belgin Elçioğlu Belgin Elçioğlu

Müzikleri akapella yapmayıp kayıt veya orkestra kullanarak bu kadroyla daha görkemli bir prodüksiyon ortaya çıkarmak mümkündür, ancak burada zor olan tercih edilmiş ve başarılmış da.
bayan bilen moda kadın güzellik bakım
Gökhan Azlağ’ın Belediye Başkanının oğlu rolünde sahnenin kenarına oturup kayarak ‘Venedik havası yarattığı’ Santa Lucia performansı çok sevimli. Hatta oyundaki mahkeme sahnesinde şarkıyı yine söylesin diye ‘istek’ bile geliyor. Kadrodaki iki kadın oyuncu Ayça Koyunoğlu ve Neslihan Arslan da göz dolduran performanslar sergiliyor. Özellikle de 27 yaşındaki Arslan sahneye bambaşka bir ışık yansıtıyor. Oyuncuların ‘Arturo Ui’ performansları arasında ise, benim listemde ilk sırayı tecrübeli oyuncu Aşkın Şenol alıyor.
GrafikSaati haberler
Her dönemin adamı Oyunun bu yorumunda ‘dönüşümlü canlandırma’ yöntemiyle de vurgulandığı üzere, Arturo Ui tek bir kişi değil. Her devirde, her ülkede rastlanabilecek biri o. Zirveye tırmanmak da isteyecektir kuşkusuz her seferinde, yapısı böyledir çünkü. Cevabı biliyoruz ama yine de soruyoruz: Peki o tırmanış gerçekten önlenebilir’ mi?

Yazan: Belgin Elçioğlu

Blogum

Facebook sayfam

Google Plus sayfam

belgininvictus1968[at]gmail.com

GrafikSaati Kültür Sanat Dergisi

 

 

Copyright: Her hakkı saklıdır  | grafiksaati.org[at]gmail.com  |  gizlilik politikası